Minister Beenders roept DAZN op matje na onderzoek van Economische Inspectie: “Kan niet de bedoeling zijn dat mensen een zwart scherm krijgen”

Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders roept DAZN op het matje. De Economische Inspectie heeft namelijk verschillende fouten vastgesteld tijdens een onderzoek afgelopen zomer. “Daarnaast lees ik ook in de media dat er problemen zijn met de contracten tussen de Pro League en DAZN. Hierdoor dreigen abonnees een zwart scherm te krijgen. Dat kan niet de bedoeling zijn”, vult minister Beenders aan.

Uit het onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat mensen die een abonnement hebben genomen op DAZN te weinig informatie hadden voor ze het abonnement afsloten. Daardoor kregen ze te weinig info over het aanbod, onverwachte beperkingen na betaling en waren er moeilijkheden bij het stopzetten van hun abonnement.

“Consumenten moeten vóór het afsluiten van een digitaal abonnement volledig en helder geïnformeerd worden over wat ze mogen verwachten,” aldus minister Beenders. “Als blijkt dat iemand, bijvoorbeeld, pas na afsluiting van het DAZN abonnement ontdekt dat bepaalde wedstrijden niet beschikbaar zijn, dan is dat een schending van het consumentenrecht. Daarnaast zag ik ook in de media dat er problemen zijn tussen DAZN en de Pro League. Hierdoor kan het zijn dat abonnees een zwart scherm te zien krijgen in de toekomst omdat DAZN het contract met de Pro League wil opzeggen. Daarom roep ik DAZN op het matje om tekst en uitleg te komen geven op mijn kabinet.”

Het onderzoek van de Economische Inspectie geeft aan dat DAZN niet de Belgische regels heeft gevolgd. Er volgt nu een financiële sanctie en DAZN zal zich in regel moeten stellen. 

Minister Beenders benadrukt dat consumenten maximaal beschermd moeten worden, ook bij de aankoop van digitale abonnementen. De minister heeft afgelopen periode een wet ingevoerd waarbij mensen moeten worden geïnformeerd bij contracten met een stilzwijgende verlenging: “Op deze manier kunnen mensen sneller en makkelijker hun abonnement opzeggen als ze dit niet meer gebruiken en hangen ze er niet nog een jaar aan vast”, vult minister Beenders aan.

“Transparante en duidelijke informatie is een wettelijke verplichting. De consument moet beschermd worden, zeker wanneer het gaat om nieuwe spelers op de digitale markt”, besluit minister Beenders