Strijd tegen online fraude wordt opgevoerd: “Frauduleuze websites en advertenties worden sneller offline gehaald”
De federale regering gaat de strijd tegen onlinefraude, oplichting en malafide handelspraktijken gevoelig versterken. “Er is niets zo vervelend als iets bestellen via een website die helemaal niet blijkt te bestaan, waardoor je je geld kwijt bent en je product nooit krijgt. De onlineomgeving is nu nog te vaak een open speelveld voor fraudeurs en dat gaan we aanpakken. Zo willen we de koopkracht van onze mensen verder beschermen en mensen verder beschermen tegen phishing en online fraude”, zegt minister van Consumentenbescherming, Rob Beenders.
De Economische Inspectie zal sneller en gerichter kunnen ingrijpen bij illegale praktijken op het internet. Concreet houdt dat in dat frauduleuze websites of advertenties op zoekmachines of sociale media binnen de 24 tot 48 uur offline gehaald kunnen worden. Zo is er een wetgevend kader goedgekeurd waardoor de FOD Economie rechtstreeks aan zoekmachines of sociale media kan vragen om een advertentie offline te halen. “We zetten een grote stap vooruit in de bescherming van consumenten en eerlijke ondernemers.”
De nieuwe bevoegdheden maken het mogelijk om onlineplatforms, zoekmachines en vergelijkingssites te verplichten om actief mee te werken aan het offline halen van frauduleuze inhoud. Dat kan bijvoorbeeld gaan om valse webshops of piramideconstructies. “Vandaag is de onlineomgeving te vaak een vrijhaven voor fraudeurs. We gaan dat speelveld eindelijk gelijktrekken, met betere controle en meer slagkracht”, zegt minister Beenders. “Ook zullen grote zoekmachines zoals Google met de nieuwe regels niet langer frauduleuze websites kunnen adverteren. Dat wil dus zeggen dat de sites die bovenaan een zoekhit staan, betrouwbaarder zullen zijn.”
Sneller en gerichter ingrijpen
Tot nu toe verliep het offline halen van frauduleuze websites of advertenties vaak traag en omslachtig. Dankzij de nieuwe maatregelen kunnen inspectiediensten gericht bepaalde e-mailadressen of pagina’s melden aan platforms, die dan verplicht zijn om die inhoud niet langer op te nemen in hun zoek- of vergelijkingslijsten. “Stel je voor: je bent opgelicht via een valse ticketwebsite, en een dag later duikt diezelfde site opnieuw op in een zoekmachine. Dat is frustrerend en onveilig. Met deze ingreep kunnen we dat scenario eindelijk doorbreken”, aldus Beenders.
Concrete toepassingen
De aanpak richt zich op verschillende vormen van digitale fraude en misleiding, zoals:
- Valse webshops of reclame via sociale media;
- Verborgen abonnementen die pas na betaling opgemerkt worden;
- Piramideverkoop of andere oneerlijke structuren;
- Illegale producten zoals namaakmedicijnen of gevaarlijke goederen.
Dankzij de nauwere samenwerking met tussenpersonen zoals hostingdiensten, platforms en zoekmachines wordt heropduiken op een ander domein een pak moeilijker. “Met deze bevoegdheid kan onze inspectie voortaan snel schakelen: in plaats van enkel de fraudeur te achtervolgen, pakken we ook het digitale spoor aan”, legt Beenders uit.
Nieuwe rol voor platforms
Ook de rol van tussenpersonen verandert: bedrijven zoals zoekmachines en vergelijkingssites (zoals Trivago of Expedia) zullen sneller moeten reageren op meldingen van frauduleuze inhoud en kunnen verplicht worden bepaalde pagina’s of domeinen te blokkeren.
“We vragen van deze spelers om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen. Wie geld verdient aan onlineverkeer, moet ook meewerken aan een veilig digitaal landschap”, aldus Beenders.
Bescherming van de consument centraal
De maatregelen kaderen in een breder offensief tegen digitale oplichting. De minister benadrukt dat hij in de komende maanden ook extra inzet op bewustmaking en samenwerking met Europese partners. “De onlinewereld stopt niet aan de grens, dus onze aanpak moet ook grensoverschrijdend en toekomstgericht zijn. Maar deze stap geeft onze mensen op het terrein alvast meer kracht om de consument te beschermen.”
Ten slotte benadruk minister Beenders nog eens het nut van ConsumerConnect. “Het is belangrijk dat mensen die opgelicht zijn, op welke manier dan ook, om melding maken bij ConsumerConnect. Op die manier kan de FOD Economie de klachten verder opvolgen en kan er sneller actie ondernomen worden tegen een malafide bedrijf.”