Wetgevende initiatieven rond phishing in opmaak: “De banken staan niet boven de wet”
Minister van Consumentenbescherming, Rob Beenders, heeft vanmiddag een overleg gehad met bankenfederatie, Febelfin, over phishing. “De banken werken op mijn vraag aan een concreet actieplan met maatregelen in de strijd tegen fraude en phishing. Banken hebben te lang naar achterpoortjes gezocht om de verantwoordelijkheid bij pshishing bij de slachtoffers te leggen. Mensen worden te vaak gezien als dom of naïef als ze opgelicht worden. Dat is niet zo. Criminelen worden steeds professioneler. Iedereen kan slachtoffer worden. Daarom komt er deze maand nog een nieuw phishingnummer waar mensen terecht kunnen als ze opgelicht zijn”, zegt minister Beenders.
“Als overheid hebben wij altijd gezegd dat de wet helder is. Deze week werd een vonnis bekendgemaakt in een kortgedingprocedure die geen enkele ruimte laat voor interpretatie: banken moeten de wet toepassen bij phishing. Dat betekent dat slachtoffers hun geld binnen de dag moeten terugkrijgen, waarna de bank het onderzoek voert. Pas op basis van dat onderzoek kan worden beslist of de terugbetaalde bedragen eventueel moeten worden teruggevorderd.
Ik verwacht daarom dat de banken zich neerleggen bij dit vonnis want deze uitspraken bevestigen wat al langer duidelijk was: banken passen de wet vandaag niet correct toe. Daarom heb ik hen gevraagd of zij vanaf nu voor alle slachtoffers van phishing de wettelijke procedure zullen volgen, zoals door de rechter bevestigd.
Het antwoord was teleurstellend. De banken zeggen dat zij dit niet zullen doen. Met andere woorden: zij leggen niet alleen de wet naast zich neer, maar ook duidelijke rechterlijke uitspraken.
Dat is onaanvaardbaar. Slachtoffers van phishing hebben recht op de bescherming die de wet hen geeft. Banken kunnen niet zelf kiezen welke wetten en welke rechterlijke uitspraken zij wel of niet naleven.
Ik zal bijkomende wetgevende initiatieven nemen en zal hiermee naar de regering gaan. Niet omdat de huidige wet onduidelijk is, maar omdat consumenten recht hebben op een bescherming die ook in de praktijk wordt gerespecteerd.
Daarnaast moeten mensen kunnen kiezen voor trage overschrijvingen, op die manier kunnen criminelen minder snel rekeningen plunderen. Nu gebeurt een overschrijving altijd meteen, dat zou een keuze moeten zijn.
Wie slachtoffer is van phishing verdient bescherming. Ik zal blijven strijden tot de banken de wet volgen, net zoals iedereen dat moet doen.”