Minister Beenders doet oproep aan lokale besturen en wegbeheerders om parkeerplaatsen voor personen met een handicap zo efficiënt mogelijk in te richten

Minister van Personen met een handicap, Rob Beenders, vraagt de lokale besturen om parkeerplaatsen voor personen met een handicap beter in te richten. Het vlot vinden van dergelijke parkeerplaats heeft een uiterst positieve invloed op de mobiliteit van personen met een handicap. Maar het inrichten van een dergelijke parkeerplaats vraagt meer dan enkel een verkeersbord of een pictogram op de grond.  

Zo zijn er regels die bepalen hoe de parkeerplaats ingericht is. Maar ze behoren tot de bevoegdheid van verschillende overheden. In de praktijk zijn er dus (letterlijk) heel wat drempels die weggewerkt moeten worden. 

Een geschikte plaats uitzoeken is dé prioriteit, net zoals het aanpassen van die parkeerplaats. Personen met een handicap vereisen soms andere noden. Nu kunnen namelijk niet alle personen met een fysieke handicap even makkelijk gebruikmaken van zo’n voorbehouden parkeerplaats.  

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende groepen gebruikers bij personen met een handicap: 

  1. De groep die zich laat vervoeren door iemand anders
  2. De groep die zelf met de auto rijdt 

Het is belangrijk om de parkeerplaatsen zo efficiënt mogelijk in te richten zodat beide groepen comfortabel en veilig kunnen parkeren. Daar zit dan ook net het probleem. De groep die zelf de wagen bestuurt, vraagt namelijk extra maatregelen. Specifiek voor de parkeerplaatsen parallel naast de rijweg.  

Bestuurders moeten aan de kant van de rijweg uitstappen, op die manier. Maar personen met een handicap laten hun auto aanpassen aan hun noden. Daardoor moeten personen die in een (elektrische) rolstoel zitten meestal via de koffer uit hun auto. Dat gaat ook vaak over een busje, dat dus groter is dan een gewone auto. Maar bij het in- en uitrijden van de auto moet er aan de achterkant dus meer plaats voorzien worden.  

Het is dan ook noodzakelijk om grotere parkeerplaatsen te voorzien voor personen met een handicap. Als de openbare ruimte het toelaat, is het nog idealer om de parkeerplaats schuin of haaks op de as van de rijbaan in te richten en ervoor te zorgen dat ze voldoende breed is. 

Het is voor deze groep dat Rob Beenders, minister van Personen met een handicap, een oproep doet aan lokale besturen en wegbeheerders: 

“Steeds meer mensen met een handicap willen zo zelfstandig mogelijk leven, om zo veel mogelijk deel uit te maken van de maatschappij, en dat moeten we ondersteunen. Daar hoort ook mobiliteit bij. Deze groep heeft nood aan ruimere parkeerplaatsen met voldoende ruimte om met de elektrische rolstoel via de achterklep de wagen te kunnen verlaten. Ik roep lokale besturen en wegbeheerders op om de afmetingen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap af te stemmen op deze stijgende evolutie. Ga met hen in gesprek en vraag duidelijk wat de noden zijn. Maak hier concreet werk van in de keuze waar je parkings voor personen met een beperkte mobiliteit voorziet. Daarnaast vraag ik ook een sterk handhavingsbeleid om misbruik op de voorbehouden parkeerplaatsen tegen te gaan zodat deze enkel gebruikt worden voor degene die ze nodig hebben.”