Hervorming Vlaamse keuringscentra zorgt voor onduidelijkheid over Car-Pass: “Kopers van tweedehandswagens moeten waar krijgen voor hun geld”

“De afgelopen 5 jaar is de kostprijs van nieuwe en tweedehandswagens enorm gestegen. Een auto is vaak de duurste aankoop na een woning. En net nu wil Vlaams minister van Mobiliteit Annick de Ridder de tweedehandskeuring schrappen waaraan de Car-Pass vasthangt. Dat raakt mensen rechtstreeks in hun koopkracht. Ik pleit ervoor dat alle kopers van een tweedehandswagen ook in de toekomst hun Car-Pass automatisch ontvangen zodat ze zeker zijn dat ze waar voor hun geld krijgen bij de aankoop van een tweedehandswagen,” zegt minister van Consumentenbescherming, Rob Beenders. 

Vorig jaar werden in ons land bijna 730.000 tweedehandsauto’s verkocht, blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio. Daarmee is de tweedehandsmarkt in België enorm groot én belangrijk. De Car-Pass wordt nu uitgegeven door de tweedehandskeuring in een erkend centrum. Het is een onafhankelijk document met essentiële informatie over de kilometerstand en onderhoudshistoriek van het voertuig. Minister de Ridder mag dan wel zeggen dat de Car-Pass verplicht blijft, maar doordat de verplichte tweedehandskeuring verdwijnt, is het vandaag compleet onzeker op welke manier de Car-Pass zal worden afgeleverd. Zo dreigt kilometerfraude te ontstaan en weten kopers van tweedehandswagens niet of ze waar krijgen voor hun geld.  

Beenders: “Het succes en de betrouwbaarheid van de Belgische tweedehandsmarkt steunt in belangrijke mate op de Car-Pass. Ik ben bezorgd over het lot van kopers van tweedehandswagens, want de Car-Pass geeft kopers van tweedehandswagens de garantie dat er geen kilometerfraude is gepleegd met hun wagen.” 

Eerder deze week werd nog duidelijk dat consumenten nog nooit zoveel leenden voor de aankoop van een tweedehandsauto. Gemiddeld 17.500 euro. Dat is een toename van meer dan de helft in tien jaar tijd. “Net daarom is het belangrijk dat consumenten de bescherming krijgen waar ze recht op hebben. We moeten de koopkracht van de mensen die een tweedehandsauto aankopen, beschermen. Met een goed instrument als de Car-Pass doen we dat ook. Die bescherming weghalen, raakt rechtstreeks het vertrouwen van de mensen in de tweedehandssector. Als de tweedehandskeuring verdwijnt, moet er een sluitend alternatief komen zodat elke koper van een tweedehandswagen toch een Car-Pass ontvangt.” 

Over Car-Pass 

Car-Pass werd eind 2006 in België ingevoerd om tellerfraude te bestrijden. Daarbij draaien fraudeurs de kilometerteller van een wagen terug, waardoor de auto jonger en waardevoller lijkt dan hij in werkelijkheid is. Dankzij de Car-Pass krijgen kopers een correct overzicht van de kilometerstand en dus meer zekerheid over de werkelijke waarde van hun aankoop. 

Sinds januari vorig jaar zijn professionele verkopers bovendien verplicht om ook alle uitgevoerde herstellingen te registreren in de Car-Pass. Op die manier krijgen kandidaat-kopers niet alleen inzicht in de kilometerstand, maar ook in de volledige onderhouds- en herstellingshistoriek van de wagen. Daarnaast vermeldt de Car-Pass ook of de wagen deel uitmaakt van een terugroepactie.