IBAN-naamcontrole vanaf nu verplicht “Dit geeft een zekerheid voor mensen, terwijl we het consumentenrecht verder uitbreiden”
Vanaf vandaag zijn banken verplicht om de IBAN-naamcontrole toe te passen bij een overschrijving. Daarbij controleren banken of de naam en het rekeningnummer overeenkomen. Als dat niet het geval is, zal de gebruiker een foutmelding krijgen. “Zo beschermen we mensen beter tegen online oplichting. We zorgen ervoor dat factuurfraude zo weinig mogelijk kan plaatsvinden. Dat is een stap in de goede richting om consumenten ook online de bescherming te geven waar ze recht op hebben. Een belangrijke eerste stap, want ik wil verder gaan om phishing een halt toe te roepen en de koopkracht van mensen zo goed mogelijk te versterken”, vult minister van Consumentenbescherming Rob Beenders aan.
Banken zijn vanaf vandaag verplicht om de naam en het rekeningnummer te controleren bij een overschrijving. Als de twee niet overeenkomen, krijgt de gebruiker een foutmelding met de vraag om één van de twee aan te passen of een suggestie als beide bijna overeenkomen. “Dit is een stap in de goede richting. Mensen krijgen zo de online bescherming waar ze recht op hebben. De IBAN-naamcontrole beschermt hen zo veel mogelijk tegen factuurfraude”, zegt minister Beenders.
|
Wat is factuurfraude? Factuurfraude is een vorm van oplichting waarbij criminelen het rekeningnummer van de begunstigde vervangen door een ander rekeningnummer. Hierdoor schrijven gebruikers dus onbewust een bedrag over naar een foute begunstigde. Een voorbeeld is een brief van een energieleverancier. Je krijgt die in de bus of in je mailbox, maar die is eerst onderschept door criminelen. Zij passen het officiële rekeningnummer aan en vervangen het door hun eigen rekeningnummer. Door het gebruik van de IBAN-naamcontrole zullen gebruikers vanaf nu altijd een melding krijgen dat de naam en het bijhorende rekeningnummer dus niet langer overeenkomen. |
|---|
Factuurfraude
Vorig jaar ontving de FOD Economie 215 meldingen over factuurfraude. De totale schade loopt op tot meer dan 3 miljoen euro. Voor dit jaar zijn er al 166 meldingen gemaakt. De schade staat momenteel op meer dan 700.000 (736.719) euro. “Het is vreselijk als je opgelicht wordt door een vervalst rekeningnummer. Criminelen stalen vorig jaar voor meer dan 3 miljoen euro op deze manier. Dat is hallucinant. ’t Is goed dat deze maatregel vanaf vandaag verplicht is. Het is trouwens belangrijk dat mensen altijd een melding maken van oplichting, of pogingen daartoe, via ConsumerConnect”, zegt minister Beenders.
Betere bescherming tegen online fraude
Phishingnummer
Minister Beenders wil deze legislatuur verder gaan dan de IBAN-naamcontrole om consumenten beter te beschermen tegen verschillende vormen van online fraude. Zo moet er één phishingnummer komen waarnaar consumenten kunnen bellen als ze bijvoorbeeld zien dat er geld van hun rekening gaat. “Mensen die vaststellen dat er ineens duizenden euro’s van hun rekening verdwijnen, zijn volledig in paniek, en terecht. Er is geen eengemaakt nummer dat je kan bellen in zo’n situatie. Vandaag zijn banken al 24/7 bereikbaar op hun eigen nummer om phishing te melden, maar in een stress-situatie is het vaak niet duidelijk naar waar je moet bellen. Banken moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen. Daarom gaan we een ééngemaakt nummer invoeren voor alle banken, zodat mensen weten naar waar ze moeten bellen als ze de dupe zijn van phishing”, vult minister Beenders aan. Exacte cijfers over de problematiek bestaan er momenteel niet, maar er wordt online voor tientallen miljoenen euro’s gefraudeerd elk jaar.
Websites blokkeren
Verder zet minister Beenders volop in op het beter beschermen van consumenten in de online wereld. Het gaat dan over illegale aanbiedingen van financiële producten en diensten, waaronder online beleggingsfraude en valse kredieten. Hij zal samen met toezichthouder FSMA een duidelijk wettelijk kader creëren zodat de FSMA valse websites kan blokkeren. “Mensen zullen op die geblokkeerde pagina doorverwezen worden naar een informatiepagina over beleggingsfraude en manieren om de betrouwbaarheid van de aanbieder te controleren. Dit is een belangrijke stap in het beschermen van de koopkracht van onze mensen”, zegt minister Beenders.
Europese aanpak
Phishing is iets dat in ons land aangepakt moet en kan worden, maar ook op Europees niveau. Op die manier gelden voor alle lidstaten dezelfde regels. Zo buigt Europa zich momenteel over de term ‘grove nalatigheid’. “Banken verschuilen zich op dit moment nog vaak achter het begrip ‘grove nalatigheid’. Dat houdt in dat een fraudegeval volgens banken de schuld is van de klant, omdat ze bijvoorbeeld zelf hun pincode aan iemand anders gegeven hebben of ingelogd hebben via Itsme, terwijl dat niet mocht. Terwijl banken zelf ook voldoende moeite moeten doen om phishing te voorkomen of opmerkelijke transacties op te sporen. Het begrip is momenteel veel te ruim en kan voor bijna alles gebruikt worden om klanten hun geld niet terug te betalen nadat ze opgelicht zijn. Als die term Europees duidelijker afgebakend wordt, dan is het zowel voor de klant als voor de bank duidelijk. Dat is een juiste stap in het beter beschermen van consumenten”, besluit minister Beenders.