Nieuwe regels maken online financiële diensten eerlijker en transparanter

Ministers Rob Beenders, David Clarinval en Jan Jambon kondigen nieuwe wetgeving aan rond online financiële diensten (DMFSD). Die regels zorgen voor een betere bescherming van consumenten die online een verzekering, lening, beleggingsproduct of betaaloplossing afsluiten.  

Rob Beenders, minister van Consumentenbescherming: “Het moet voor mensen even makkelijk zijn om een online verzekering af te sluiten als op te zeggen. Het kan niet de bedoeling zijn dat je met één klik een abonnement neemt, maar vijftien stappen moet doorlopen om dat abonnement stop te zetten. Met deze nieuwe regels zorgen we ervoor dat consumenten beter beschermd zijn en dat we hun koopkracht beschermen.” 

David Clarinval, minister van Werk: “Met deze richtlijn garanderen wij eerlijke concurrentie en meer vertrouwen op de markt van online financiële diensten. Transparante regels bieden niet alleen veiligheid aan de consumenten, maar verschaffen ook duidelijkheid aan de ondernemingen in de financiële sector. Ik verheug mij over deze vooruitgang die het regelgevend kader moderniseert, de transparantie versterkt en de concurrentiekracht van de sector in het digitale tijdperk ondersteunt.” 

Jan Jambon, minister van Financiën: “Steeds meer mensen regelen hun financiën online. Dat biedt gemak, maar ook risico’s als de juiste bescherming ontbreekt. We zorgen opnieuw voor een goed evenwicht door de toegang tot digitale financiële diensten eenvoudig te houden en tegelijk consumenten beter te informeren, meer te ondersteunen en het recht op persoonlijke hulp te verankeren. We stimuleren hiermee het vertrouwen in de digitale financiële markt om deze aantrekkelijker te maken voor investeringen en duurzame groei.” 

De nieuwe Europese richtlijn vervangt de oude regels uit 2002 en wordt aangepast aan het digitale tijdperk. Consumenten krijgen voortaan meer duidelijkheid, eenvoudiger toegang tot informatie én een sterker recht op menselijke tussenkomst.  

Belangrijkste verbeteringen voor consumenten 

  • Een verplichte, adequate toelichting zodat de consument kan beoordelen of de voorgestelde dienst is afgestemd op zijn behoeften en financiële situatie
  • Het herroepingsrecht wordt vergemakkelijkt voor alle online overeenkomsten via een eenvoudige herroepingsfunctie: een contract kan binnen 14 dagen met één klik worden geannuleerd
  • Recht op menselijke tussenkomst: bij vragen of problemen mag een chatbot nooit de enige optie zijn
  • Een expliciet verbod op misleidende en manipulerende online technieken (“dark patterns”): ondernemingen mogen consumenten niet ongepast aansturen of tegenhouden met trucjes zoals herhaalde pop-ups of moeilijke opzeggingsprocedures 

Daarnaast bevestigt de richtlijn bestaande rechten, zoals het recht op volledige en duidelijke informatie vóór de sluiting van een contract. 

Breed gedragen compromis 

De richtlijn kwam tot stand in nauw overleg met consumentenorganisaties, sectorfederaties, zelfstandigen en KMO’s. Voor bijna alle punten werd een unaniem advies gegeven, wat de invoering in België vergemakkelijkt.  

Minister Beenders besluit: “Dit is een sterk signaal: sociaal overleg werkt. Iedereen heeft dezelfde ambitie: consumenten beschermen, digitale misleiding bannen en tegelijk de koopkracht van mensen beschermen.”